Overal dooie Bevers...

28 May 2020



Overal dooie bevers!

En dooie poolvossen, dat duurt ook niet lang meer…
Explosief groeiende populaties is vaak geen lang leven beschoren. Die storten in.
Op straat, in de urban jungle, is een sterk gestegen populatie poolvosjes waar te nemen. Habitat: De rugzak in allerlei pakkende kleuren en de mouw van de parka. 
FjallRaven begint stilletjes aan mainstream hipster te worden in plaats van hardcore outdoor. En dat belooft niet veel goeds. 
Hipsters zijn namelijk altijd op zoek naar het volgende obscure, authentieke en eerlijke product waarmee ze hun originele en non-conformistische individu zijn kunnen benadrukken aan de rest van de wereld. 
Een wereld die overigens snel volgt wat de hipster als eerste had “ontdekt”.
 
“FjallRaven, ja. Dat is een Zweeds bedrijf uit het bergdorpje –verveeld wegwuif gebaar makend- ach, daar heb jij toch nog nooit van gehoord…. Maar goed, dat zijn dus echt eerlijke producten. 
Worden al eeuwenlang in hetzelfde hutje met de hand gemaakt door dezelfde veganistische familie. Authentiek en ambachtelijk, spul dat generaties lang van ouder op kind kan worden doorgegeven, weet je wel. In Zweden is zo’n Kanken rugzak bijvoorbeeld traditioneel een erfstuk.” Affijn… Over een jaartje “erft” de kringloopwinkel, of op zijn best een schoolgaand neefje/nichtje het nu geadoreerde stuk. 
Volgend jaar of het jaar erop is de poolvos zo goed als uitgestorven in het straatbeeld. 
 
Op het moment is niet minder als 40% van de omzet van FR te danken aan de mateloze populariteit van de Kanken lijn. Ook steeds meer stadspark krijgers beginnen zich uit te rusten met FR. 
Langzaamaan zie je dat het specifiek op outdoor gerichte segment van een merk, met alle technische innovatie en vernieuwing die daarbij horen, kleiner wordt. Het modieuze segment wordt groter. 
Maar met een kek kleurtje of peppie printje alleen kom je niet ver als je meer van je kleding verlangt als alleen de flaneer factor, al zouden zekere travel bloggers je graag anders doen geloven. 
De outdoor adept zal tegen die tijd al op zoek zijn gegaan naar alternatieven, omdat die een merk dat zich onbeperkt prostitueert richting mode en trends niet meer serieus kan nemen in het leveren van betrouwbaar materiaal voor avonturen buiten de bebouwde kom. 
North Face en Jack Wolfskin gingen FR al voor, waarbij de eerstgenoemde intussen is gedegradeerd tot het werk tenue van de gemiddelde straatrover en laatstgenoemde is sinds maart 2017 failliet. 
Trends en mode zijn grillig en jezelf als outdoor merk daarop richten pakt heel goed mogelijk funest voor je uit.
 
De Bever wordt echter door AS Adventure en de Fenix Group bijna geheel niet in de gelegenheid gesteld om kleinere, minder bekende (kleding)merken uit te proberen. 
Merken die nog wel het duurzame, innoverende en functionele in hun producten als eerste doelstelling kennen. 
Steeds vaker staan er in de winkel ook geen personeelsleden meer met outdoor affiniteit maar bijklussende studenten of part time werkende huisvrouwen, die niet op enige ervaring gestoelde adviezen uitbrengen maar de productfolders citeren. 
Van go-to niche winkel zie je langzaamaan een uit zijn krachten gegroeide halfway house voor robuuste mode ontstaan met zo hier en daar nog wel een hint naar een in avontuur genesteld verleden. 
Voor het overgrote deel van de consumentenschare, die alleen afgaat op wat ze in de grote vier ketens wordt voorgeschoteld, is het dus een voldongen feit dat ze met een in toenemende mate aangelengd assortiment outdoor waren worden afgescheept, met in de periferie nog een paar solide merken die (nog) worden getolereerd door FjallRaven, omdat deze dusdanig verschillen van hun eigen product, dat ze geen bedreiging vormen voor de winst. FjallRaven bepaalt namelijk in grote mate wat er door hun dealers aan overige merken verkocht mag worden in hun winkels. 
En dat vinden de grote dealers ook wel best ook, eigenlijk. De verkoop loopt, de orders worden geplaatst en het geld komt toch wel netjes binnen. 
Waarom nog je best doen iets bijzonders voor je klanten te zoeken? Je zou toch eens een gecalculeerd risico nemen, hee… 
Echt niet.  
 
En zo kwam de dag voor velen, waarop ze de deur achter hun kont mochten dichttrekken na de bordjes “opheffingsuitverkoop” uit de lege vitrine geplukt te hebben.
Als je niet meer durft te innoveren, als je jezelf te afhankelijk maakt van een dealerschap van dat ene merk, als je niet meer buiten de gebaande paden wilt treden omdat je je centen toch wel verdient, dan ben je de essentie van de outdoor beleving ook wel zo’n beetje kwijt. 
Dan verdien je het ook dat je je producten net als de trendy mode boetiek naast je aan de man brengt, waar de klanten ook alleen maar op kleur en hoe-ziet-mijn-kont-eruit-in-deze letten. 
“Bever wil beleving uitstralen met houtmotief op behangpapier.”
Mooier heb ik het nog niet horen omschrijven. 
 
Jezelf in essentie laten runnen door een merk dat, gezien de genomen koers van een aantal illustere voorgangers en alle tekens aan de wand, rap richting de afgrond aan het rennen is, lijkt me nou niet getuigen van goede business strategie. En het is jammer dat je als consument dan weer op zoek moet naar alternatieven als je jezelf wel serieus in de bosjes wilt storten. Decathlon?, Carl Denig?, OutdoorXL? Zwerfkei? De Vrijbuiter? Ja… Misschien. Maar ook daar zul je voornamelijk een paar van de gedoodverfde merken vinden.

Maar! Er is ook positiefs te melden! Voor ieder negatief is er iets positiefs (Al is het best lekker om een eens flink te Kanken zo af en toe). 
Er is het internet. Er is de word of mouth die je wijst op de onbekendere maar steengoede merken en de ondernemers die ze aanbieden. 
Durf te zoeken! 
Durf wat uit te proberen en te ontdekken of het wat is voor je. 

Aan de kwaliteit van door kleine specialisten aangeboden producten zal het echt niet liggen. Ook die kleinere of onbekendere merken willen blijven voortbestaan. 
Het leveren van ruk kwaliteit gaat ze daarbij niet helpen en de zaak die het verkoopt toch al niet. Die zorgen dus dat ze wat goeds presenteren.
Durf dan ook op het oordeel en de vaak jarenlange persoonlijke ervaring van de kleinere speciaalzaken te varen.  Loop eens binnen bij Outdoorshop Henk van Os in Ridderkerk, De Bushcraftshop in Middelburg, Country store in Epe, De Paander in Rijssen of ga eens langs bij SurvivalGear en laat je verrassen door Kees en zijn niet alledaagse assortiment. 
Ja, in grote mate is de kracht van de kleinere speciaalzaken, dat ze een onafhankelijke positie durven en kunnen innemen in en zich niet hoeven te laten intimideren door de grote merken of holdings die over lijken gaan om de winst zo hoog mogelijk te krijgen. 
 
De uitdaging voor de grote vier en met name de (Dooie) Bever ligt dan ook in het hervinden van zichzelf en het durven loslaten van de status quo. Maar dat kost tijd. En moeite. En lef… 
Ach. Whatever. Vooralsnog is er ook nog dat kleine, obscure winkeltje in… Och, dat plaatsje ken jij toch niet, waar ze nog eerlijke producten verkopen, gemaakt in een authentiek linksdraaiend Scandinavisch schaapherdershutje waar… Oh. 
Shit. 

Ik ben een boshipster...